Havredryck i lågenergidiet

I en studie utförd av forskare vid Lunds universitet undersöktes förändringar i plasmainsulin, enterostatin och lipoproteinnivåer vid en lågenergi diet som inkluderar ett havrebaserat flytande livsmedel (Rytter et al, 1996).

Målet var att utvärdera en lågenergi diet och undersöka acceptansen för ett nytt havrebaserat livsmedel. De 31 överviktiga personer (av 32) som fullföljde studien följde under 23 veckor en diet som inkluderade den nya havrebaserade soppan som huvudmål 1-2 gånger om dagen.

Energiintaget sjönk från 8,9 till 6,2 MJ/dag från 0 till 22 veckor, energiprocent från fett från 35 till 30% och intaget av kostfiber ökade från 21 till 25 g/10 MJ.

Genomsnittlig kroppsvikt sjönk från 83 till 78 kg efter 6 veckor, och till 77 kg efter 23 veckor. Plasma glukos minskade signifikant från 5,4 till 5,2 mmol/L, och plasmainsulin från 122 till 98 pmol/L efter 23 veckor. Däremot varierade inte plasmaenterostatin koncentration signifikant vid fem provtagningar.

Plasmakolesterol minskade från 5,6 till 5,1 mmol/L (-9 %), LDL-kolesterol från 3,8 till 3,3 mmol/L (-13%), plasma triglycerider från 1,5 till 1,3 mmol/L och HDL-kolesterol ökade från 1,1 till 1,3 mmol/L från 0 till 23 veckor.

Lågenergidieten gav alltså en minskning av vikt, plasmainsulin, triglycerider och LDL-kolesterol, och ett högre HDL-kolesterol hos överviktiga personer. Den nya, flytande havrebaserade livsmedlet blev väl accepterat.

Ladda ner hela artikeln under "Läs mer!" uppe till höger.