Konsumtion av Havredryck vid måttligt förhöjda kolesterolvärden
Konsumtion av havremjölk i fem veckor sänker serum kolesterol och LDL kolesterol hos män med måttlig hyperkolesterolemi (Önning et al, 1999) enligt en studie utförd av forskare vid Lunds Universitet och Universitetssjukhuset MAS, Malmö.
Målet med studien var att undersöka effekt av havremjölk utan innehåll av olösliga fibrer på män med måttligt förhöjda kolesterolvärden i ett dubbel-blind försöksupplägg.
66 män med måttlig hyperkolesterolemi, rekryterade från ett screening program, delades slumpmässigt in i två grupper. Varje grupp drack en dryck i fem veckor (0,75 L/dag) och bytte sedan till en annan dryck (0,75 L/dag) i ytterligare fem veckor i en cross over design med fem veckors wash-out period mellan testperioderna. Dryckerna som testades var en havremjölk utan olösliga fibrer och en kontroll (risdryck). För att uppnå en dubbel-blind design smaksattes de två dryckerna med svart vinbär. Havredrycken innehöll betydligt mer kostfiber, främst betaglukaner.
Båda dryckerna var uppskattade, och den sensoriska utvärderingen gav liknande resultat för båda dryckerna, vilket visar att dubbel-blind designen fungerade.
Jämfört med kontrolldrycken visade konsumtion av havremjölk en statistiskt säkerställd minskning med 5 % av totalt kolesterolvärde och LDL kolesterol. Minskningen av LDL kolesterol var högre om startvärdet var högre. Det fanns ingen signifikant skillnad i koncentrationen av HDL kolesterol efter konsumtion av de två dryckerna. Plasma triglycerider ökade något efter konsumtion av havremjölk men mer signifikant efter konsumtion av kontrolldrycken. Kanske kan denna effekt reflektera en svag ökning i kroppsvikt.
Ladda ner hela artikeln under "Läs mer!" uppe till höger.