Havredryckens effekt på blodfetter och antioxidativ kapacitet

Effekter på plasmalipider och antioxidativ kapacitet hos friska personer vid konsumtion av havremjölk, sojamjölk och komjölk (Önning et al, 1998) undersöktes i denna studie av forskare vid Lunds Universitet.

Målet var att undersöka acceptansen av havremjölk och dess effekter på blodfetter och antioxidativ kapacitet jämfört med komjölk och sojamjölk.

Friska frivilliga försökspersoner inbjöds att delta i studien (12 män och 12 kvinnor). Hälften av deltagarna (grupp A) konsumerade 0,75-1 L per dag av havremjölk och sojamjölk i vardera 4 veckor, och den andra halvan (grupp B) konsumerade havremjölk och komjölk i två 4-veckors perioder. Deltagarna ombeddes att inte göra några andra förändringar i sina matvanor.

I de kombinerade grupperna resulterade havremjölksdieten i en minskning av plasmakolesterol (4%) och LDL kolesterol (9%) jämfört med utgångsvärdet, men ingen förändring av HDL-kolesterol och triglycerider uppmättes. Den enda plasmalipidförändring som observerades i komjölksdieten var en ökning av HDL kolesterol medan sojamjölkskonsumtionen resulterade i en minskning av LDL koncentration som är samstämmigt med tidigare studier (Anderson et al, 1995). Ingen varaktig förändring av kroppsvikt eller fastevärde för blodglukos och insulin förekom.

Eftersom de tre olika typerna av mjölk också kan antas skilja i innehåll av antioxidativa föreningar mättes total antioxidativ kapacitet i plasma, men ingen signifikant skillnad för denna parameter observerades. Deltagarna gjorde även en sensorisk utvärdering av produkterna. Havremjölken fick högre poäng än sojamjölken för egenskaper som konsistens, smak och totalt omdöme, medan komjölk vid ett tillfälle fick högst poäng för utseende och arom.

Havremjölk kan användas som ett alternativ till andra typer av mjölk av personer som har behov av att minska LDL kolesterolvärde.

Ladda ner hela artikeln under "Läs mer!" uppe till höger.