Fruktjuicer med Oatlys havrefibrer ger sänkt blodkolesterol

En studie utförd av forskare vid universitetet i Maastricht, Holland och vid Kemicentrum i Lund, visar att fruktjuice med vattenlösliga fibrer – betaglukaner – från havre ger sänkta kolesterolnivåer i blodet. Mest sjönk det så kallade ”onda” LDL- kolesterolet som ökar risken för hjärtkärlsjukdomar.

Studien omfattade ett 50-tal friska försökspersoner i olika åldrar. Dessa delades upp i två grupper, där den ena under fem veckor dagligen drack 5 dl fruktjuice med betaglukaner från havre, medan den andra gruppen drack juice med tillsats av risstärkelse. Resultatet i den ”skarpa” gruppen blev en genomsnittlig sänkning av LDL-kolesterolet med hela 7,7 procent.  Studien visar därmed att det är möjligt att uppnå en betydande sänkning av blodkolesterolet genom intag av en naturlig kost med inslag av naturliga betaglukaner från havre.

Tidigare studier har gett ett statistiskt underlag som visar att för varje procentenhet som LDL-kolesterolet sänks i en befolkningsgrupp, så minskar risken för hjärtkärlsjukdomar med mellan det dubbla och upp till fyra gånger. Ett intag av 5 dl fruktjuice med betaglukaner skulle därmed minska den statistiska risken för hjärtkärlsjukdom med mellan 15 och 30 procent.

Betaglukanerna i den fruktjuice som användes i studien var framställda med samma metod som ligger till grund för Oatlys havredrycker, som i tidigare studier visat sig ha en tydlig kolesterolsänkande effekt. En fördel med denna patenterade metod är att de renframställda betaglukanerna nästan helt saknar smak och därför med lätthet kan blandas i olika drycker. I studien konstateras även att betaglukaner i drycker tycks ge en tydligare kolesterolsänkning än betaglukaner i fasta livsmedel, t.ex. bröd.

Studien i sin helhet, ”β -glucan incorporated into a fruit drink effectively lowers serum LDL-cuncetrations”, har publicerats i den ansedda tidskriften The American Journal of Clinical Nutrition. Ladda ner hela artikeln under "Läs mer!" här till höger.